• Wzmocnij odporność dzięki diecie

    Pogoda za oknem nie dopisuje. Deszcz na zmianę z śniegiem, ciągłe wahania temperatur sprzyjają częstym wizytom u lekarza. Zamiast wydawać pieniądze na kolejne suplementy diety, które w magiczny sposób mają podnieść odporność organizmu, może warto chwile zastanowić się czy zapewniasz organizmowi wszystkie niezbędne składniki odżywcze?

    Na początek warto przyjrzeć się jadłospisowi

     Spokojnie, nie zawsze musi być to całkowita zmiana diety, czasem wystarczy do przywyczajeń dodać pewne drobne korekty. Jeżeli zmiany wprowadzimy na stałe, szybko poczujemy się zdrowsi, ale także młodsi i piękniejsi :) Styl odżywiania Polaków dalej pozostawia sporo do życzenia, 71% badanych twierdzi jednak, że odżywia się dobrze i dość zdrowo. Na czym polega to zdrowe odżywianie? Większość badanych argumentuje to jedzeniem trzech posiłków dziennie.

     Prawda jest taka, że szukamy zdrowych rozwiązań i staramy się coś zmienic w polskiej kanapkowo – ziemniaczanej diecie. Zdrowe odżywianie staje się coraz modniejsze, dzięki czemu wiemy, które produkty mają wysoką wartość odżywczą. Coraz więcej osób wie, że powinniśmy pić dużo wody, jeść tylko razowe pieczywo, warzywo i owoce. Mimo to, często ulegamy pokusie fast food-ow, co prowadzi do niedoborów ważnych składników.

     Wg badań do walki z otyłością w diecie Polaków, występuje niezadowalające spożycie wielu składników mineralnych. Brakuje nam wapnia, magnezu (który często wypłukujemy dużą ilością kawy), potasu, żalaza oraz cynku. Dieta często dostarcza też nie wystarczające ilości witaminy B, zwłaszcza witaminy B1, B2, B6 oraz kwasu foliowego. Ponieważ wciąż jemy za małe ilości ryb, nie wystarczające jest także pobieranie witaminy D oraz kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3. Warto pamiętać też o błonniku pokarmowym, który także spożywany jest w niedostatecznej ilości.

    Potrzebujemy magnezu.

    Dlaczego ważny jest magnez?
    Nazywany jest pierwiastkiem życia, jest czynnikiem wzrostu, regeneruje żywe komórki, przywraca równowagę psychiczną, wzmacnia reakcje obronne organizmu, spowalnia procesy starzenia, zmniejsza podatność organizmu na powstawanie nowotworów, wzmacnia układ sercowo – naczyniowy, ułatwia eliminację ołowiu z organizmu.

     Potrzebujemy witaminy B.

    Dlaczego ważna jest Witamina B?
    Wspomaga wchłanianie magnezu ale jest też niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i systemu odpornościowego. Szczególnie polecana jest w stanach depresji i nadmiernemu zmęczeniu i irytacji, epilepsji, kamieniach nerkowych oraz anemii opornej na leczenie żelazem.

     Woda

    W niewystarczającej ilości pijemy też wodę. Woda rozpuszcza pokarm i umożliwia transport substancji odżywczych, bierze udział w reakcjach biochemicznych, reguluje temperaturę ciała, usuwa szkodliwe produkty przemiany materii.

    Składniki mineralne są bardzo ważne dla naszego organizmu, uzupełniajmy jej poprzez zbilnsowaną dietę. Coraz popularniejsza staje się też żywność wzbogacona w różne składniki odżywcze. Do pokarmów dodaje się takie składniki, które eliminowane są przy produkcji, jak w przypadku soków które tracą witaminy, czy mąki, która po obróbce ziarna traci kwas foliowy.
    Coraz częściej też dodaje się do produktów składniki które w nich naturalnie nie występują. Tłuszcze roślinne wzbogaca się o witaminę A i D ( witamina A odpowiada za nasz wzrok, stan włosów, skóry i paznokci, natomiast witamina D wzmacnia układ kostny oraz zapobiega osteoporozie). Jednym z najczęściej wzbogacanych produktów są płatki śniadaniowe głównie w żelazo i błonnik.

    WNIOSEK Produkty wzbogacone nie mogą zastąpić racjonalnej a przede wszystkim różnorodnej diety.